søndag den 3. oktober 2010

Uge 6 i Namibia

Så er den uge næsten gået som vi har selv frem til siden til kom herned. Den uge hvor vi skulle på vores nr. 2 tur til Swakopmund ude ved vestkysten. Vi skulle lige i praktik mandag og tirsdag, Henriette og (Jeg) Mette var på skadestuen igen og havde aftenvagter, Stine valgte at tage ud på et outreach program, noget lignende hjemmeplejen, det havde været rigtig spændende og hun havde mødt sygeplejersker som ville patienterne og talte med dem. Henriette og Jeg (Mette) mødtes igen med den flinke læge fra sidste uge Kenny hed han, vi fulgte ham. Vi var med til at tilse patienter, hjælpe med at drænere 2 bryst abscesser (bylder), nogle store nogen, hvor de bare væltede ud med puds. Det var begge ammende kvinder. Derudover så vi på en lår absces på en mand med HIV, det var derfor han havde fået den, fordi hans immunforsvar ikke længere fungerede. Jeg (Mette) skulle lægge venflon på ham, han havde ekstrem små vener så jeg vidste ikke rigtig om jeg kunne, men det lykkedes i første forsøg, det var jeg meget stolt af. Jeg vidste ikke på det tidspunkt at han havde HIV/aids og jeg ved egentlig ikke om jeg havde lagt den hvis jeg vidste det inden. Jeg ved at chancen for at det bliver overført hvis jeg stikker mig er meget lille, da virussen ikke lever udenfor blodet, men samtidig er jeg endnu ikke så rutineret at jeg kan være 100 procent sikker på at der ikke sker stikskade, selvom jeg selvfølgelig er meget påpasselig, men nu gjorde jeg det og der skete ingenting.

Onsdag tog vi til Swakopmund, Braam kom og hentede os tidligt, planen var at vi skulle spise frokost dernede 1800meter ned af bakke, ned til vandet. Vi kom kun lige uden for Windhoek da vi ramte grusvejen og den kørte vi så på resten af vejen ca. 425km…puha, det var en lang tur, men flot da landskabet ændrede sig jo længere vi kom ned. Det var helt fantastisk at se vandet igen, men det var så til gengæld også kun 16 grader. Vi har i de 5 dage vi har været af sted frosset helt vildt, så vi har dermed også konstateret at det bliver meget hårdt at komme hjem til kulden i DK igen.
Oplevelserne startede hurtigt efter vi var landet, vi startede med quardbikes i ørkenen, det var en kæmpe oplevelse og så fortsatte oplevelserne lige ind til søndag. Vi har fanget hajer og fået taget billeder med dem på skødet og sat dem ud igen, vi har holdt en slange (fra fangeskab), set en sælkoloni – en lugtende en af slagsen, føj for søren hvor de lugtede af gammelt urin. Vi har badet i en saltsø hvor det var så salt, at man kun kunne flyde, det var fysisk umuligt at svømme brystsvømning, for benene kunne ikke komme under vandet, og Stine har sprunget i faldskærm.

Lørdag var vi på dolphincruise hvor vi oplevede sæler hoppe op i båden, pilikaner der fløj lige ved siden af båden og fik mad og desværre så vi kun få delfiner svømme ved båden. Derefter tog vi ud og red på kameler, også en stor oplevelse. Vi har boet rigtig fint alle dagene, med udsigt ud over vandet.
Søndag gik turen hjem igen med 3 meget trætte piger i bilen, men det har som skrevet været en god tur med mange oplevelser som vi ikke vil være foruden og som vi vil huske resten af livet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar